lauantai 31. joulukuuta 2011

VIESTINTÄ YLEENSÄ EPÄONNISTUU, PAITSI SATTUMALTA

Muita Osmo A.Wiion, viestinnän emeritusprofessorin varteenotettavia lakeja ovat
- joukkoviestinnässä ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan,
- uutisen tärkeys on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön ja
- lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan.

Mutta takaisin otsikon esille tuomaan haasteeseen. Kuluneella viikolla saimme käytännössä tuta mikä on sähköyhtiöiden kyky viestiä. Samalla testattiin asiakkaiden kykyä etsiä/löytää viesti. Kolmas pohdittava asia etenkin kriisiviestinnässä on se, mikä on sanoman luotettavuus.

Keskeisin haaste viime viikolla oli luonnollisesti jo se, että pääosa viestimistä toimii sähköllä. Ja toiseksi siinä, että jos tiedote on kaatuneella palvelimella, siitä ei juurikaan ole hyötyä. Kolmanneksi voidaan pohtia sitä, miten järkevää on nykypäivän teknologialla kehittää 'point-to-point'-palveluja. Olisiko aika jo kypsä sosiaalisen median voimakkaammalle esiinmarssille kriisitilanteissa?

Mikä on sosiaalisen median nykyinen kriisiviestintäkyky? Minkä kuvan saat sellaisesta palvelusta, joka ensimmäiseksi haastaa sinut 'tykkää'-painikkeella, joka sinulla on kylläkin sen jälkeen mahdollisuus perua 'en tykkääkään'-painikkeella?  Kuvastanee sitä, mille käyttäjäkunnalle Facebook alunperin kehitettiin - viihteen välineeksi. Tärkeätä on kuitenkin se, että naamakirja on helpottanut ihmisten välistä kanssakäymistä, ja sen vahvuutena on nopea mahdollisuus kaksisuuntaiseen viestintään kaikkien kavereiden ja tarvittaessa koko maailman kanssa. Siis miten parantaa Facebookin uskottavuutta myös kriisiviestinnän välineenä?

Saimme lukea viime viikolla siitä, että myrsky vakuutti Fortumin Twitteriin mahdollisuuksista. @Fortum Oyj-seuraajien määrä kasvoikin nopeasti 1321:een (tätä kirjoitettaessa), mutta vain 1321:een. Tietystikään ei välttämättä tarvitse kirjautua 'seuraajaksi', jotta voisi lukea tiedotteita, mutta Twitterin tavoittavuus on toistaiseksi kuitenkin marginaalinen. Siis miten luoda laajempaa käyttäjäkuntaa Twitterille muutenkin kuin heikkojen signaalien nopeana vahvistajana?

Visiona kriisiviestinnässä voisi olla, että asiakkaat ja tuottajat toimisivat kriisitilanteessa symbioosissa. Asiakas toimii samalla kertaa sekä tiedon lähteenä että jopa ongelman ratkaisijana useille muille asiakkaille. Tuottaja on aidosti ja kaksisuuntaisesti mukana ajantasaisilla tiedotteilla ja vastauksilla, ja kysymyksillä.

Kääntäkäämme tämän vision toteutumisen myötä myös kaikki Osmo A.Wiion lait ylösalaisin vuonna 2012!

4 kommenttia:

  1. Sosiaalisen median hienous ja samalla haaste on "puskaradiotiedon" nopea välittäminen. Mahdollisuus väärällä identiteetillä viestimiseen tekee sosiaalisesta mediasta viranomaisten tai vaikkapa sähköyhtiön kannalta kanavan, jossa on pakko olla mukana, taistelemassa disinformaatiota vastaan. Ei riitä, että on oma yhteisösivu, pitäisi olla myös mukana niissä kanavissa, jotka eivät ole miellyttäviä. Vaikkapa siinä, joka julistaa "Tykkää tästä, jos vaihdat sähköyhtiötä". Harvalla on tähän resursseja. Toisaalta jos haluaa menestyä mielikuva markkinoilla on pakko satsata viestintään kaikilla rintamilla. Tämä pätee Nokiaan, Fortumiin ja Suomen valtioon.

    VastaaPoista
  2. Ehkä tykkää painike on viihteen väline, mutta se on yksinkertaisuudessa myös nerokas viestintäkeino, kuten koko facebook on.

    Sanoman läpimeno fb:ssä tapahtuu käsittämättömän nopeasti, käsittämättömän laajalle. Toki edellytyksenä on että viesti herättää kiinnostuksen sen välittämiseksi eteenpäin. Mutta onnistuessaan, kyse on huiman nopeasta viestinnästä.

    VastaaPoista
  3. " Asiakas toimii samalla kertaa sekä tiedon lähteenä että jopa ongelman ratkaisijana useille muille asiakkaille"

    Näin juuri, asiakas on viestintäsolu tai paremminkin solmukeskus, joka jakaa tietoa eteenpäin.

    VastaaPoista
  4. "Olisiko aika jo kypsä sosiaalisen median voimakkaammalle esiinmarssille kriisitilanteissa?"

    Jos tätä ei tehdä, niin ulkona ollaan kuin lumiukko, tai siellä on oltu jo jonkin aikaa. Itse asiassa monet viranomaiset ovat jo pudonneet kärryiltä aikoja sitten. Sosiaalinen media, hyvin järjestettyine pilvipalveluineen, on tätä päivää. Toki "voimakkaampi esiinmarssi" voi tarkoittaa ihan mitä vaan;) Minä ymmärrän sen niin, että nyt ei enää pohdita, vaan toimitaan.

    Nykyinen nuori hoitaa tiedottamistarpeensa ja moni myös tiedonsaantitarpeensa sosiaalisessa mediassa, joka heille on FB.

    VastaaPoista